|   | 

Jak zostać projektantem graficznym

Wszyscy wielcy projektanci zaczynają w ten sam sposób - od pomysłu. Pytanie brzmi, od czego zaczynasz? Jak przejść od pomysłu na karierę w projektowaniu graficznym do zostania projektantem odnoszącym sukcesy? Tutaj poprowadzimy Cię przez wczesne etapy nauki i szkolenia, dzięki czemu będziesz miał wszystkie niezbędne narzędzia, umiejętności i wiedzę, aby zbudować karierę o długiej żywotności i znaczeniu.

Aby zostać grafikiem, trzeba zbudować umiejętności rynkowe, które pracodawcy i klienci cenią, w tym solidne umiejętności rysunkowe, dogłębną znajomość teorii projektowania graficznego, opanowanie oprogramowania projektowego oraz kompleksowe zrozumienie standardów zawodowych. Niezależnie od tego, czy planujesz kontynuować tradycyjny stopień naukowy, czy też odbyć samodzielne szkolenie poza szkołą, wykonaj poniższe kroki, aby upewnić się, że posiadasz podstawowe kwalifikacje do osiągnięcia sukcesu.

1. Podstawy - Zbuduj swoją fundację

Uwielbiałeś szkicować, rysować i malować całe swoje życie - a dorastając w świecie postów społecznych, hashtagów, memy i strumieni na żywo - twoje umiejętności komputerowe są również doskonałe. Tak więc, gdy przychodzi czas, aby wybrać karierę, zdecydowałeś, że praca w projektowaniu graficznym nie tylko zapewni stabilną wypłatę, ale także pozwoli Ci połączyć swój dar kreatywności z umiejętnościami komputerowymi.

Specjaliści w dziedzinie projektowania graficznego pracują w komercyjnej branży artystycznej, a w szczególności w reklamie, marketingu i tworzeniu tożsamości marki. Jako AIGA, organizacja zawodowa zajmująca się projektowaniem, raportami, możesz znaleźć pracę w wyspecjalizowanej firmie projektowej jako członek zespołu współpracującego lub pracować samodzielnie jako samodzielny wykonawca. Projektanci graficzni są odpowiedzialni za układanie elementów projektu, tworzenie koncepcji i nadzorowanie produkcji wszystkich materiałów cyfrowych, drukowanych i wizualnych dla danej marki.

Grafik pracuje bezpośrednio lub pośrednio dla klienta, aby stworzyć materiały, które są zgodne z jego marką, przemawiają do odbiorców docelowych i ostatecznie zadowolą klienta. Zrozumienie teorii projektowania, opanowanie konkretnych umiejętności w zakresie sztuki komercyjnej oraz nauka standardów branżowych powinny być pierwszymi celami wszystkich nowych projektantów, którzy chcą wyróżnić się spośród amatorów.

Naucz się podstawowych umiejętności rysunkowych

Odpowiedź na pytanie, jak zostać grafikiem, zawsze zaczyna się od nauki podstawowych umiejętności rysunkowych. Zanim podejdziesz do komercyjnej strony sztuki, potrzebujesz podstawowej umiejętności zilustrowania swoich pomysłów na papierze. Wielu grafików zaczyna każdy projekt od serii "miniaturek" (małych szkiców ilustrujących podstawowe układy i koncepcje), a następnie zmienia swoje górne wybory w "chropowate" (szczegółowe układy ilustrujące koncepcję). Pokazują te wstępne szkice innym profesjonalistom w swojej firmie, w tym dyrektorom artystycznym, dyrektorom kreatywnym i księgowym, a także klientom. Aby wyrazić swoje pomysły w sposób zwięzły, potrzebne są podstawowe umiejętności rysunkowe i przećwiczona jasność szkicu, która pozwoli na wyrażenie swojego punktu widzenia. A później, jeśli pracujesz w telewizji, projektując dla reklamy komercyjnej, wykorzystasz te umiejętności rysunkowe do "storyboardingu" swoich koncepcji - rysunków w formie miniatur, które towarzyszą tekstowi lektora i kierunkowi sztuki.

Poznaj teorię projektowania graficznego - typografia, teoria kolorów i systemy gridowe

Projekt graficzny to nie tylko slapping zabawnej czcionki i kilku obrazów do projektu. Zamiast tego, do dobrego projektu i mocnych układów można podejść w sposób naukowy. Musisz włożyć wiele wysiłku w określenie właściwego obrazu, układu, odstępów, struktury wizualnej i odpowiedniej typografii, a także atrakcyjnego projektu. Projektanci graficzni muszą wziąć pod uwagę białą przestrzeń wokół elementów projektu w układzie - klienci nie lubią płacić za pustą przestrzeń! - lub jak nagłówki i podtytuły mogą mieć stałą wielkość przy dopasowywaniu przestrzeni na stronie. Projektanci muszą wiedzieć, jak kolor i obraz wpływają na poszczególne osoby i jak skutecznie nimi manipulować, aby skierować użytkowników (i kupujących) tam, gdzie chcesz, aby wyglądali.

Naucz się podstaw doświadczenia użytkownika

Dobry grafik musi rozumieć zarówno markę klienta, jak i odbiorców marki, aby stworzyć atrakcyjne materiały. Na przykład, strona internetowa musi być zaprojektowana w taki sposób, aby odwiedzający mogli ją łatwo poruszać. Jeśli doświadczenia użytkownika (UX) nie są brane pod uwagę, odwiedzający mogą stać się sfrustrowani i szybko odejść, gdy nie są w stanie znaleźć treści, które chcą.

Zapoznaj się z najlepszymi praktykami projektowania stron internetowych

Użytkownicy spędzają tylko kilka sekund na ustaleniu, czy Twoja reklama cyfrowa lub strona internetowa cieszy się ich zainteresowaniem lub spełnia ich potrzeby, zanim zdecydują się na dalsze badania - lub odbicie. Zrozumienie najlepszych praktyk w zakresie treści, struktury, układu i pomocy wizualnych pomaga zwiększyć czas zaangażowania, wskaźnik kliknięć i zatrzymania odwiedzających. Musisz również wiedzieć, jak zapewnić szybki czas ładowania strony, zoptymalizować projekty dla urządzeń mobilnych i elementów responsywnych, które spersonalizują wszystkie aspekty UX.

Naucz się profesjonalnego copywritingu

Graficy, zwłaszcza ci pracujący jako przedsiębiorcy indywidualni, często potrzebują silnych umiejętności pisarskich, aby zapewnić, że przekaz klienta jest jasny i atrakcyjny. Ponieważ odwiedzający często chudą treść, aby określić, czy chcą poświęcić czas na jej czytanie, graficy często odgrywają rolę copywriterów, pisząc opisy, bloki tekstowe, nagłówki, tytuły artykułów, CTA, a nawet meta-opisy broszur, punktów sprzedaży, zabezpieczeń, stron internetowych i reklam cyfrowych. Pismo powinno być poprawne gramatycznie, zwięzłe i spójne z głosem marki, aby zwiększyć zaangażowanie i promować zainteresowanie i widoczność. Jeśli firma nie dysponuje rozwiniętym głosem, to grafik prawdopodobnie pomoże określić głos najlepiej pasujący do grupy docelowej danej marki.

Naucz się sztuki krytyki

Jedną z najtrudniejszych umiejętności jest to, jak nie tylko przyjmować krytykę od innych, ale także skutecznie krytykować własną pracę. Graficy muszą być chętni do tworzenia tego, czego chce klient. Klienci, rówieśnicy, a nawet publiczność będą krytykować każdą część reklam i projektów. Zaczynając od wstępnego procesu burzy mózgów, grafik musi umieć kreatywnie myśleć i spojrzeć na każdy pomysł krytycznym okiem. Projektanci muszą zastanowić się, w jaki sposób coś może zostać źle zinterpretowane lub jak można to w najmniejszym stopniu poprawić.

2. Opanowanie oprogramowania

Umiejętności projektowania komputerowego są niezbędne przy tworzeniu profesjonalnych układów. Aby stać się biegłym, projektant musi posiadać wysokie umiejętności w zakresie standardowego oprogramowania w branży, zwykle nabyte w trakcie wielogodzinnej praktyki. Musisz czuć się komfortowo z oprogramowaniem, aby tworzyć projekty szybko i zgodnie z branżowymi standardami. Niezależnie od tego, czy przygotowujesz zdjęcia do użytku na stronie internetowej, czy też układasz broszurę dla drukarki, projektant graficzny musi znać odpowiedni rozmiar, format i wymiary dla każdego innego rodzaju projektu, którego klient może potrzebować.

Jeśli nie znasz tych programów, nie będziesz znał swoich ograniczeń i zdolności projektowych przed rozpoczęciem projektu. Trzy programy z pakietu Adobe Creative Cloud posiadają narzędzia (a nawet klawisze skrótów klawiszowych pozwalające zaoszczędzić czas), których projektanci często uczą się używać bez zastanowienia. Inne programy, w których wielu projektantów nabrało biegłości, obejmują oprogramowanie Dreamweaver firmy Adobe do projektowania cyfrowego i internetowego. Wielu profesjonalistów doradza projektantom, aby nauczyli się również przynajmniej niektórych programów, używając języków internetowych: CSS, HTML lub JavaScript. Im więcej wiesz, tym większe są Twoje szanse na zatrudnienie w tej dziedzinie.

Naucz się Adobe Photoshop®

Jeśli potrzebujesz edytować lub dostosowywać obraz, Photoshop jest twoim programem go-to. Photoshop pracuje z obrazami rastrowymi, które pozwalają na manipulowanie poszczególnymi pikselami. Możliwość ta sprawia, że Photoshop nadaje się do tworzenia obrazów fotograficznych, ale nie do projektowania stron internetowych, logo, czcionek czy innych rodzajów prac graficznych. Możesz użyć Photoshopa do zamiany części obrazów, na przykład w celu zmiany twarzy, wstawienia tła lub edycji wad na zdjęciu. Od pędzli leczniczych, narzędzi laserowych, pierzenia i wypalania, musisz zrozumieć i być w stanie korzystać z licznych narzędzi edycyjnych oferowanych przez Photoshop, aby edytować obrazy na prawdziwie profesjonalnym poziomie dla Twojego klienta. Dobry projektant nie będzie polegał na zdjęciach stockowych, ponieważ są one często generyczne i nie promują marki.

Dowiedz się więcej o programie Adobe Illustrator®

Kiedy klient potrzebuje logo lub ilustracji, prawdopodobnie użyje Ilustratora do ukończenia projektu. Ilustrator pracuje z grafiką wektorową, tworząc linie, które można rozszerzyć, ale jednocześnie nie tracą na wyrazistości. Logo stworzone w Ilustratorze, na przykład, może być użyte zarówno na wizytówce, na której nie jest duże niż cal wysokości, jak i na billboardzie, na którym pojawia się na wysokości 10 stóp. Ilustrator posiada niezwykle skomplikowaną linię, gradient i narzędzia kolorystyczne, które pozwalają użytkownikowi na wykonywanie skomplikowanych projektów. Podobnie jak Photoshop, Illustrator, stworzony jako narzędzie z myślą o profesjonalistach, nie jest intuicyjnym programem dla początkujących. Program ten nie rastrowo rastrowy i szybko ugrzęźnie, jeśli spróbujesz wrzucić zdjęcia do swojego projektu.

Naucz się Adobe InDesign®

Do projektów, które łączą obrazy rastrowe z elementami wektorowymi, potrzebny jest program, który efektywnie obsługuje oba te elementy. Program InDesign skutecznie umożliwia porządkowanie tekstu, tworzenie formatów układu, wstawianie uchwytów do obrazów, a następnie zapisywanie pliku w formacie przeznaczonym do profesjonalnego druku. Jeśli na przykład tworzysz mechaniczny układ broszury do druku, zapiszesz swój ostateczny projekt w folderze zawierającym kopie czcionek i obrazów, a także plik projektu. Ponieważ program w zasadzie dodaje "placeholders" zamiast prawdziwych obrazów, możesz utworzyć dużą liczbę stron, nie tracąc na tym z powodu swojego rozmiaru. Kiedy już nauczysz się Illustratora i Photoshopa, InDesign jest nieco łatwiejszy do nauczenia się, ale nadal różni się od większości narzędzi i powinien być ćwiczony aż do uzyskania biegłości.

3. Zdobądź stopień w dziedzinie projektowania graficznego lub pokrewnej

Wszyscy słyszeliśmy historie o ludziach, którzy zrzucają z siebie łańcuchy kawalerskie, aby rozpocząć wielomilionowe interesy. Ludzie tacy jak Steve Jobs i Mark Zuckerberg porzucili studia i zaczęli tworzyć firmy, które zmieniły świat, w którym żyjemy. Te historie utwierdzają nas w przekonaniu, że edukacja na studiach nie jest konieczna - aby odnieść sukces, wystarczy staromodny żwirek, oryginalność i naturalny talent.

Historie takie jak ta rodzą pytanie, czy ci, którzy idą prosto do biznesu po liceum, mają takie samo szanse na sukces jak ci, którzy kontynuują studia wyższe? Co mówią te liczby?

Wartość stopnia

Statystyki pracy jednoznacznie wskazują, że studenci, którzy uzyskują tytuł licencjata, zarabiają w trakcie swojej kariery zawodowej znacznie więcej niż ci, których najwyższym stopniem jest dyplom szkoły średniej. Różnica w zarobkach na całe życie pomiędzy absolwentami szkół wyższych a tymi, którzy nie posiadają dyplomu nadal się powiększa, ponieważ pracodawcy potrzebują więcej wykwalifikowanych talentów.

Prawdą jest, że nie każda praca w branży projektowej wymaga posiadania stopnia naukowego z zakresu projektowania graficznego, ale prawdą jest również, że niektórych umiejętności bardzo trudno nauczyć się na własną rękę. Dyplom z zakresu projektowania graficznego renomowanej uczelni pokazuje klientom, agencjom reklamowym i innym pracodawcom, że jesteś poważnym profesjonalistą, który włożył wysiłek niezbędny do osiągnięcia sukcesu.

Nie wiesz, czego nie wiesz

Chodzi o to, że jest tyle do nauczenia się. Niezależnie od tego, czy zaczynasz od zera, czy masz już jakieś doświadczenie, wykształcenie uniwersyteckie może pomóc Ci rozwinąć Twój talent do kariery. Wiele informacji po prostu nie jest dostępnych poprzez wyszukiwanie w google lub próbowanie procesu prób i błędów. Szkoły oferują możliwości dla aspirujących grafików do opanowania oprogramowania, zbadania historii projektowania, praktyki ilustracji, nauczyć się podstaw animacji, i wiele więcej, a wszystko to przy jednoczesnym pielęgnowaniu własnego stylu osobistego.

Studiowanie projektowania graficznego w środowisku uniwersyteckim pomaga również osiągnąć inne cele, takie jak rozwijanie umiejętności miękkich, które są niezbędne do osiągnięcia sukcesu w pracy. Umiejętności takie jak komunikacja, krytyczne myślenie, przywództwo i praca zespołowa są ważnymi atrybutami, które trudno jest rozwinąć na własną rękę.

4. Wybierz dziedzinę specjalizacji

Posiadanie niszy pomaga zawęzić koncentrację do jednego obszaru, dzięki czemu możesz być naprawdę dobry w tym co robisz. Dla wielu firm zajmujących się projektowaniem graficznym ważne jest solidne zrozumienie wszystkich aspektów projektowania graficznego, ale skupienie się na nim wyróżnia Cię spośród reszty profesjonalistów. Jeśli planujesz pracować jako freelancer, chcesz mieć bardzo konkretny cel, tak aby firmy lub firmy były chętne zatrudnić Ciebie zamiast innych profesjonalistów w tej dziedzinie.

Kilka popularnych obszarów specjalizacji to między innymi:

Projekt logo

Umiejętność precyzyjnego określenia kierunku rozwoju firmy i zwięzłego ujęcia jej w pamiętne logo nie jest łatwym zadaniem. Projektanci graficzni pracują nad stworzeniem logo, które jest unikalne, ale jednocześnie wyraża cel i znaczenie dla docelowej grupy odbiorców, wymaga nie tylko umiejętności kreatywnego myślenia, ale także głębokiego zrozumienia historii projektowania połączonego z dużą ilością umiejętności i praktyki. Logo musi być natychmiastowo rozpoznawalne, z możliwością skalowania zarówno dla małych jak i dużych materiałów markowych.

Projektowanie stron internetowych i projektowanie cyfrowe

Wzornictwo internetowe i cyfrowe szybko zyskuje na znaczeniu. Dziś marki bez stron internetowych i reklamy cyfrowej tracą wiele na biznesie. Niektóre szacunki porównują brak strony internetowej do zamknięcia cegiełki i zaprawy lokalizacji na dodatkowy dzień każdego tygodnia. Projektanci cyfrowi muszą być na bieżąco z trendami w projektowaniu i technologii. Utalentowany grafik z niszy w projektowaniu cyfrowym i projektowanie stron internetowych musi być w stanie zrozumieć wrodzone oczekiwania internautów, tworząc układy i reklamy, które są łatwe do nawigacji i że działają poprawnie.

Projektowanie multimedialne

Dzięki szerokiej gamie formatów i platform, niektórzy graficy decydują się skupić na tworzeniu projektów, które działają w różnych kanałach. Być może wolisz skupić się na wideo i audio, aby pomóc w tworzeniu reklam, tutoriali i podcastów dla swoich klientów.

5. Rozpocznij swoją karierę zawodową

Zrobienie kolejnego kroku może wydawać się przerażające, ale twoja edukacja cię przygotowała. Kluczem do pracy w zawodzie najwyższej klasy jest kontynuowanie edukacji w jak największym stopniu poprzez zaangażowanie w branżę i podążanie za trendami. Kontynuowanie krytyki własnej pracy może być najważniejszym czynnikiem wpływającym na poprawę i będziesz stale chciał oceniać wpływ swojej pracy. Po ukończeniu studiów spędzisz początkowo dużo czasu na doskonaleniu swojego CV i portfolio, a także na marketingu dla potencjalnych klientów i ubieganiu się o pracę w firmach marketingowych i projektowych.

Bądźcie wyjątkowi

Nie zadowalaj się pracą w środku baru. Naciskaj na coraz lepsze projekty. Chcesz się wyróżniać, abyś był nieoceniony dla swoich klientów i pracodawcy. Wielu projektantów graficznych pracuje w agencjach, ale niektórzy wolą pracować sami. Nieważne, gdzie wylądujesz, chcesz się wyróżnić, abyś nie został łatwo zastąpiony. Amatorów i studentów obfituje w amatorów i studentów, którzy są skłonni pracować za niskie stawki tylko po to, aby zbudować swoje portfolio. Wygrasz pracę po wyższych stawkach tylko dzięki temu, że będziesz znacznie lepszy w swojej pracy niż inni kandydaci na to stanowisko.

Bądź oryginalny i pozostań zaangażowany

Pracuj dalej, aby zachować oryginalność w swoim podejściu. Zostań liderem w branży projektowej, a nie tylko naśladowcą. Znajdź sposób na mierzenie wyników i ciągłe doskonalenie się w oparciu o metody, które działają lepiej niż inne. Bądź zaangażowany w działania najlepszych firm ze wszystkich branż, ponieważ nigdy nie wiesz, kiedy może pojawić się inspiracja. Dołącz do lokalnych i krajowych organizacji projektowych i uczestnicz w nich. Odkrywaj nowe aplikacje, platformy, media i narzędzia bez wahania.

Paweł

Graphic Designer

Zobacz również

Jak działać w internecie, żeby promować swoją markę? Do czego potrzebne jest Ci pozycjonowanie? Czy nowe media pomogą wzrastać Twojej firmie? Jaki sprzęt jest Ci potrzebny do biura? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz na naszej stronie.

Cytat

It's still magic even if you know how it's done.

Terry Pratchett, A Hat Full of Sky