Czym się różni SEM od SEO ?
Rozwój marketingu internetowego pozwala nam na skuteczną reklamę w Internecie. Spośród wielu dostępnych form promocji marki...
Google bierze pod uwagę kilkaset czynników rankingowych. W ostatnich latach najgłośniej jest o najnowszej grupie sygnałów dotyczących jakości strony, których analiza ma za zadanie premiować witryny szybkie i wygodne w użytkowaniu.
Google bierze pod uwagę kilkaset czynników rankingowych, na które składają się zarówno czynniki online (związane z optymalizacją strony), jak i te offline (związane głównie z pozyskiwaniem odnośników). Odpowiednia optymalizacja umożliwia uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwanie. Te natomiast można sprawdzać przy pomocy dostępnych na rynku narzędzi do monitorowania np. SeoStation. W ostatnich latach najgłośniej jest o najnowszej grupie sygnałów dotyczących jakości strony, których analiza ma za zadanie premiować witryny szybkie i wygodne w użytkowaniu.
Mianem Core Web Vitals określa się zestaw czynników rankingowych wdrożonych podczas aktualizacji algorytmu Google w 2021 roku. Czynniki te są ściśle związane z dbaniem o wygodę użytkowników odwiedzających strony, dlatego istotny wpływ na nie ma szybkość wczytywania witryny, aczkolwiek nie powinieneś poprzestawać tylko na tym wskaźniku.
Na pełen zestaw Core Web Vitals składają się trzy wskaźniki. Aby liczyć na lepszą pozycję w Google, należy chociaż w minimalnym stopniu zastosować każdy z nich, uzyskując wynik oznaczony kolorem zielonym:
To tzw. największe wyrenderowanie treści. Jest to czas niezbędny do pełnego wczytania największego elementu w postaci grafiki lub bloku tekstu, który wyświetla się na widocznym obszarze strony. Czas ten powinien wynosić maksymalnie 2,5 sekundy.
Wpływ na wartość wskaźnika LCP mają m.in.:
Określany jako opóźnienie przy pierwszym działaniu jest miarą interaktywności. Jest to czas reakcji na wykonanie przez użytkownika jakiegokolwiek działania, np. kliknięcie w przycisk wysłania formularza. FID powinien zmieścić się w 100 milisekundach.
Wpływ na wartość FID mają m.in.:
To tak zwane skumulowane przesunięcie układu. Analizuje, czy poszczególne elementy nie zaczynają zmieniać swojego położenia wraz z wczytywaniem innych elementów (np. reklam) lub próbą wykonania przez użytkownika jakiejś akcji. Wskaźnik CLS jest wyrażony liczbą od 0 do 1 i powinien być mniejszy bądź równy 0,1.
Aby zapobiec związanym z tym problemom, warto bezpośrednio w kodzie określić wymiary przestrzeni, w której pojawi się doczytany później element. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której użytkownik próbuje kliknąć link w menu, a ostatecznie klika w załadowany w ostatniej chwili banner.
Zmiany związane z ulepszeniami na stronie, które mają na celu poprawienie wskaźników Core Web Vitals, powinny być wprowadzane przez deweloperów. Główną zmianą, jaką Google zaleca osobom niedoświadczonym, jest rozpoczęcie od zmniejszenia rozmiaru strony tak, aby nie przekraczał 500 KB. Inną sugestią jest zmniejszenie do 50 liczby zasobów wczytywanych na stronie. Pozostałe zmiany warto nanosić na podstawie raportów wygenerowanych przez popularne narzędzia, które zostaną opisane w kolejnych rozdziałach. Należą do nich m.in.:
Aktualizacja dotycząca jakości stron (czyli związana m.in. ze wskaźnikami Core Web Vitals) była wdrażana stopniowo od połowy czerwca do końca sierpnia 2021 roku. Od tej pory pod potrzeby ustalania rankingu były brane pod uwagę zarówno wskaźniki LCP, FID oraz CLS, jak i dostosowanie stron pod kątem urządzeń mobilnych, zabezpieczenie połączenia z nimi poprzez zastosowanie protokołu HTTPS, a także unikanie inwazyjnych reklam.
Więcej informacji dotyczących wskaźników oraz dostosowania stron stron pod urządzenia mobilne można znaleźć w darmowym e-booku „Podstawy mobile SEO, jak zbadać i zoptymalizować swoją stronę” autorstwa Marty Gryszko i Łukasza Suchego.
Artykuł partnera
Rozwój marketingu internetowego pozwala nam na skuteczną reklamę w Internecie. Spośród wielu dostępnych form promocji marki...
Marketing internetowy to niezwykle skuteczny sposób na wypromowanie swojej firmy i dotarcie do nowych użytkowników. Odpowiednia strategia...
Współczesny świat handlu i usług opiera się na internecie. Klienci zwracają uwagę na łatwość robienia zakupów z własnego domu lub biura...
Nazwa WordPress jest znana każdemu, kto choć trochę interesuje się tworzeniem stron www. Ten wszechstronny system do budowy i zarządzania...
Jak działać w internecie, żeby promować swoją markę? Do czego potrzebne jest Ci pozycjonowanie? Czy nowe media pomogą wzrastać Twojej firmie? Jaki sprzęt jest Ci potrzebny do biura? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz na naszej stronie.