|   | 

Zalety i wady zakupów internetowych

Internet może być doskonałym źródłem informacji dla kupujących, którzy chcą rozszerzyć swoje możliwości zakupowe, a także doskonałym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy. Sklepy internetowe są bardzo konkurencyjne, nie tylko z innymi sklepami internetowymi, ale również z ceglano-murówkową konkurencją. Strony internetowe porównujące ceny ułatwiają polowanie na interesy, a także pomagają poprowadzić kupujących do sklepów internetowych o najlepszej reputacji, publikując recenzje składane przez innych kupujących.

Korzyści z zakupów internetowych

Do zalet punktów sprzedaży należą sklepy, które nie pobierają żadnych opłat za wysyłkę oraz bezpłatne opcje "od statku do sklepu". Wiele sklepów internetowych nie przenosi podatku od sprzedaży (o ile nie jest on wymagany przez państwo) na klientów, co może przyczynić się do znacznych oszczędności dla tych kupujących, którzy kupują głównie przez Internet.

Inne zalety zakupów online to między innymi:

  • Sklepy prawie nigdy nie są zamknięte.
  • Kupujący mogą robić zakupy w swoich piżamach.
  • Kupujący online oszczędzają na gazie.
  • Nie ma żadnych kłopotów z parkowaniem.
  • Kupujący online rzadko mają do czynienia z agresywnymi sprzedawcami.
  • Nie ma irytujących tłumów.
  • Kupujący online nie muszą czekać w długich kolejkach, żeby się wymeldować.
  • Wielu sprzedawców internetowych pozwala kupującym zamieszczać recenzje o zakupionych produktach.
  • Istnieje więcej możliwości wyboru przy zakupie odnowionych produktów.
  • Przedstawiciele sprzedaży online często przechodzą bardziej intensywne szkolenia dotyczące produktów niż te w lokalnych sklepach.
  • Przedstawiciele handlowi online często mają większą elastyczność w podejmowaniu decyzji, takich jak stosowanie kuponów, spełnianie wymagań cenowych konkurencji i przyspieszanie wysyłki bez dodatkowych opłat.

Wady zakupów w Internecie

Czasami coś, co wygląda świetnie, nie mieści się w tym, co było reklamowane. Komunikowanie niezadowolenia może być trudne w sieci i często wymaga ogromnej cierpliwości i wytrwałości, aby osiągnąć satysfakcję. Rozwiązywanie problemów twarzą w twarz z pracownikami lokalnego sklepu jest często szybsze i bardziej satysfakcjonujące. Kontaktowanie się z kolejnym szczeblem zarządzania jest znacznie łatwiejsze w lokalnych sklepach niż w Internecie.

Inne wady zakupów online to między innymi:

  • Kupujący online nie mają możliwości fizycznego sprawdzenia lub przymierzenia przedmiotów, które mają być zakupione.
  • Kupujący online czasami tracą możliwość negocjowania ceny i warunków płatności, które mogą istnieć w lokalnych sklepach.
  • Przedmioty zamawiane w Internecie są czasami zamawiane z powrotem, ale kupujący mogą się o tym dowiedzieć dopiero po kilku tygodniach. Jest to szczególnie problematyczne przy zakupie prezentów.
  • Kupujący online nie zawsze wiedzą, czy dana strona jest legalnym sklepem detalicznym i czy jest bezpieczna w zakupie.
  • Koszty uzupełnienia zapasów i wysyłki są często naliczane przy zwrotach.
  • Kupujący internetowi często nie mają osoby (lub tej samej osoby), z którą mogliby porozmawiać, gdy mają do czynienia z danym problemem.
  • Czasami łatwiej jest uzyskać zwrot pieniędzy na miejscu, gdy zakupiony przedmiot spada w okresie obowiązywania ceny gwarantowanej.
  • Kupujący online nie mają możliwości korzystania z sezonowych, ogólnokrajowych imprez zakupowych wolnych od podatku.
  • Inne plusy i minusy zakupów online

Zalety: Wiele sklepów internetowych sprzedaje produkty po naprawdę niskich cenach z powodu braku pieniędzy wydanych na koszty ogólne. Lokalne sklepy mają koszty operacyjne, takie jak wynajem, personel, woda, ciepło i powietrze, które są brane pod uwagę, przynajmniej częściowo, do marży produktów.

Wady: Sklepy internetowe reklamujące darmowe produkty czasami zwiększają koszty wysyłki, tak aby czerpać korzyści z zakupu. Na przykład, kupujący mogą otrzymać trzy darmowe programy, ale płacąc 14,95 dolarów w kosztach wysyłki lub opłat manipulacyjnych jest wyższa niż to, co normalnie byłoby pobierane i prawdopodobnie pokrywa koszty trzech elementów plus koszty wysyłki.

Podsumowanie

Kupujący zaoszczędzą pieniądze i frustrację, poświęcając czas na zapoznanie się z polityką zarówno sklepów internetowych, jak i lokalnych przed dokonaniem zakupów. Czasami w niektórych sklepach internetowych i lokalnych istnieją ukryte opłaty, takie jak opłaty za uzupełnianie zapasów. Opłata za zarybianie może być tym większa, im dłużej zajmuje kupującemu zwrócenie przedmiotu.

Ponieważ odesłanie produktu do sklepu internetowego trwa dłużej niż odesłanie go do lokalnego sklepu, może to być czynnikiem decydującym o tym, gdzie należy dokonać zakupu.

Niewielki nadruk na polisie dotyczącej zwrotu produktów stwierdza czasami, że kupujący muszą zapłacić za wysyłkę produktów z powrotem, nawet jeśli produkty dotrą z wadą. Nierzadko zdarza się również, że sklepy internetowe odliczają od faktury zwrotnej oryginalny koszt wysyłki produktu. Jeśli kupujący nie ma pewności co do dokonanego zakupu, znajomość zasad zwrotu obowiązujących w sklepie internetowym może wpłynąć na jego decyzję o zakupie lokalnym.

Kolejną kwestią do rozważenia jest sposób postępowania przy naprawach zakupionych produktów. Może być łatwiej zwrócić wadliwy produkt do lokalnego sklepu do naprawy, niż przechodzić przez kłopoty i koszty wysyłki z powrotem do sklepu internetowego.

Zapoznanie się z zasadami obsługi klienta w Internecie i w lokalnych sklepach powinno zapewnić kupującym jasne odpowiedzi na temat wszystkich opłat i gwarancji. Jeśli zasady obowiązujące w danym sklepie są niejasne, a pracownicy wydają się być niedoinformowani, kupujący mogą chcieć zrobić zakupy gdzie indziej.

Michał

Specjalista SEO

Zobacz również

Jak działać w internecie, żeby promować swoją markę? Do czego potrzebne jest Ci pozycjonowanie? Czy nowe media pomogą wzrastać Twojej firmie? Jaki sprzęt jest Ci potrzebny do biura? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz na naszej stronie.

Cytat

It's still magic even if you know how it's done.

Terry Pratchett, A Hat Full of Sky